زبان انگلیسی  زبان چینی  deutsche Sprache        

 09128882456

آنچه در باره مرمر باید دانست

 

مرمر آب اناری شرکت اکتشافات میکائیل

 

                                                                  همه چیز در باره سنگ مرمر

 

 

سنگ مرمر چیست و چگونه است

 

نام تجاری انیکس ( سنگهای مرمر )  از  (Marmoros) کلمه یونانی به معنی درخشنده گرفته شده است ، سنگ مرمر نوعی کانی آهک گونه است کهسنگ مرمر چیست با ترکیبات رنگی مختلف یافت میشود. این کانیهای سنگی در بر گیرنده مواد معدنی و به خاطر این تنوع بسیار زیاد دارای رنگارهای متنوع بسیار زیادی  بوده ، خصوصیات اساسی آنها رنگ و درخشندگی زیبا و جلای خیره کننده می باشد . قابلیت این نوع سنگها صیقل پذیریی بسیار بالا و جلای خیره کننده آنها می باشد  و تا حدی جلا می شوند  که تصویر خود را می توانید در آن صیقل مشاهده نمایید . از زمان قدیم تا کنون در نمای داخلی و خارجی ساختمانی کاربرد داشته. با تنوع بسیار زیاد در نمای داخلی ساختمان بسیتر کاربرد داشته . این زیبایی شامل ستونها ، کف ، دکوراتیوها ، تمامی ابعاد پله ها و غیره به کار می رود . وجود سنگهای تزئینی مرمر در ساختمانهای بزرگ و استفاده از مجسمه ها مرمرین جزء موارد بسیار زیبا و شکیل منحصر به فرد ساختمانها از هزاران سال پیش تا به امروز بوده است . انواع دیگری از سنگهای مرمر ترکیباتی به رنگ سبز می باشند که این نوع مرمرها بیشتر در کشور ما در اماکن متبرکه کاربردی فراوان دارد دارد. جذابیت بسیار بالای رنگ سبز آن حالت القایی گرم و مرطوب را به انسان منتقل می نماید لذا انسانها با دیدن این نوع رنگ سبز زیبا  احساس درونی خوب و  حس رضایت خوشایندی را تجربه می نمایند . ترکیبات مرمر سبر که در رده های رنگ سبز تیره با نام انحصاری یشم نیز شناخته می شود بخاط وجود مواد معدنی دولومیتی در ترکیب آهکی و نیز ترکیب درصد کمی منیزیم در طی هزاران سال فشار بسیار زیاد این نوع سنگ مرمر زیبا پدیدار می گردد . در واقع  سنگهای مرمر در برابر نور مستقیم خورشید و گرما و سرما و رطوبت  مقاومت بسیار بالایی دارد چرا که ریشه تشکیل دهنده این سنگهای زیبا سنگهای آهکی می باشند از طرف دیگر در مقابل بارانهای اسیدی و گازها مقاومت کمی دارد . 

سنگهای آهکی مدتهای بسیار طولانی تحت حرارت و فشار بسیار زیاد قرار میگیرند و زمانی که عمده مواد تشکیل دهنده آن کلسیتی باشد بخاطر فشار و دمای زیاد دچار دگرگونی شده و به سنگ مرمر تبدیل میشوند . وجود چشمه های آب گرم بخاطر فعل و انفعالات شمیایی و همچنین ترکیبهای کلسیتی و آهکی می تواند بیانگر تشکیل سنگ مرمر و ترکیبات متنوع آن از قبیل تراورتن ، ترا اونیکس ، مرمریت و

مرمر الوانی شرکت اکتشافات میکائیل

سنگهای لاشتر که در مراحل ابتدایی تشکیل سنگ مرمر تولید می گردند باشد . تعدادی از سنگهای مرمر دارای 99% کربنات کلسیم می باشند ، در حقیقت کانی اصلی تشکیل دهنده این نوع سنگ کربنات کلسیم می باشد ، جنس مرمر خالص شفاف و به رنگ سفید است که نور را  از خود عبور می دهد ، بهترین معادن آن در ایران قروَه کردستان، ایتالیا و افغانستان می باشد  که با توجه به تنوع رنگی ایران در رده اول قرار گرفته است .

تنوع رنگ در سنگهای مرمر

به دلیل وجود کانیهای منیزیم ، آلمینیوم ، آهن و غیره می باشد ، علت به وجود آمدن رنگ قرمز یا صورتی مرمر وجود ترکیبات اکسید آهن است  ، یکی از نمونه های آن  سنگ مرمر صورتی شهرستان نقده واقع در استان  آذربایجان غربی می باشد و در صورتی که اکسید آهن آن در ترکیبات ابتدایی تشکیل مرمر قرار گیرد رنگ آ ن قهوه ای و یا مایل به زرد می گردد و چنانچه دارای کانی منگنز باشد رنک آن خاکستری یا سیاه رنگ می گردد بر اساس تشکیل اولیه و رسوبات محیطی برخی مرمرها به صورت رگه دار ، خط خط  و برخی موج دار ویا لکه دار هستند.

دگرگونی کانسارها

کانسارهای دگرگونی (همچون مرمر) هم از طریق دگرگونی مجاورتی و هم از طریق دگرگونی ناحیه ای به وجود می آیند . کانیها و سنگهای به وجود آورنده کانسارها ی دگرگونی پیش از مرحله از شروع مرحله دگرگونی از ارزش اقتصادی برخوردار نیستند. برای مثال سنگهای آهکی دانه ریز که اهمیت اقتصادی بسیار کمی دارند در نتیجه این دگرگونی ها به سنگ با ارزش و زیبای مرمر که از اهمیت اقتصادی بالایی برخوردارند تبدیل می شوند .

معادن مرمر ایران : در جایجای ایران معادن مهمی از مرمر وجود دارد. که از شاخصهای آن میتوان به مرمر صورتی نقده، سبز شاهین دژ، سبز آب باریک آذرشهر، سبز عباس آباد جلفا ، سبز توران پشت یزد و سبز بورق یزد. جوشقان اصفهان،  مرمر خلج خراسان،  پرتقالی کاشمر، مرمراسفند کرمان، و تنگویه (تلنگویه) سیرجان. ده رستم بم و معادن مرمر محلات و استان فارس را نام برد.
سنگ مرمر الوانی شرکت اکتشافات میکائیل
 شاخصهای کیفیت در سنگ مرمر


  1. رنگ
  2. بافت
  3. سختی
  4. تخلخل 
  5. حلالیت
  6. مقاومت
  7.  قدرت می باشد.


سختی سنگهای مرمر

سنگهای مرمر دارای سختی متوسط 3 الی 4 می باشند چنانچه در زمان تشکیل مرمر همجواری با سنگ کوآرتز داشته باشد دارای سختی بیشتری نسبت به سنگ مرمرهای کلسیتی می باشند .    
 

 

 

تلفن تماس و آدرس :

شرکت مهندسی اکتشافات میکائیل

آدرس  :  تهران شهرک غرب بلوار فرحزادی میدان کتاب بلوار کوهستان نبش خیابان احسان پلاک18    کد پستی : 6789-167-198

تلفن تماس : 26740081-021 ( 30 خط )

فکس:  دورنگار : داخلی 9

 واتس آب میکائیل  09128882456

info@Ekteshaf.com

 اسکن کد RQ  جهت سایت شرکت اکتشافات میکائیل  

آمار بازدید کنندگان

0788039
امروز
دیروز
این هفته
هفته گذشته
این ماه
ماه گذشته
بازدید کل
559
519
2845
4106
1429
15913
788039

Forecast Today
936

31.74%
32.18%
6.71%
0.90%
0.36%
28.10%
Online (15 minutes ago):11
11 guests
no members

Your IP:18.119.107.96

ورود کاربران

             

 

Smiley face     Smiley face

 

نمونه سنگ ها

Top of Page